V zadnjem času je v različnih medijih ponovno izpostavljeno vprašanje življenjske dobe avtomobilskih plaščev, preberemo pa lahko tudi razna priporočila, ki naj jih kupec upošteva ob nakupu novih avtomobilskih plaščev.

Ali je pri nakupu pnevmatike potrebno zahtevati “nove” in “sveže” produkte in ali moramo preverjati datum proizvodnje (tako imenovano DOT oznako) na pnevmatiki?

Osnovno dejstvo je da ni znanih znanstvenih oziroma tehničnih podatkov, na podlagi katerih bi ugotavljali oziroma določali specifično maksimalno starostno mejo za nove nerabljene pnevmatike za potniška in lahka tovorna vozila! Pri tem pa je seveda pomemben pogoj, da je bil avtomobilski plašč v času skladiščenja v primernih pogojih. Več o tem si lahko preberete v nadaljevanju besedila.

Zaradi primernega vodenja zalog vam kljub temu, da navedenih priporočil v medijih ne smemo razumeti kot najkrajšo uporabno dobo neke pnevmatike, priporočamo, da avtomobilske plašče koncerna Goodyear dobavljate končnim uporabnikom pred pretekom petih let od dneva proizvodnje.

Posredujemo vam priporočila proizvajalcev plaščev, nacionalnega združenja vulkanizerjev ter ostalih strokovnih združenj, ki jih lahko predstavite kupcem. Vsi vozniki morajo biti seznanjeni s tem, kako pomembna je vloga uporabnikov pri vzdrževanju in skrbi za pnevmatike ter z odločitvijo, zakaj jih zamenjati ter kako pnevmatike skladiščiti!

Na izpostavljeno sporno vprašanje glede življenjske dobe avtomobilskih plaščev so odreagirale tudi strokovne gumarske revije, nacionalna združenja distributerjev oziroma vulkanizerjev v največjih evropskih državah ter tudi proizvajalci avtomobilskih plaščev. Opozarjajo, da avtomobilski plašči niso pokvarljivo blago in da nekateri mediji zavajajo kupce! Skupno njihovim odgovorom je, da prav vsi poudarjajo ključen pomen pogojev, v katerih se avtomobilski plašči hranijo in načel vzdrževanja pnevmatik. Mnogi pa želijo poleg strokovnih priporočil odgovor najti tudi v raznih nacionalnih zakonodajah, uzancah oziroma drugih uradnih dokumentih, kjer “iščejo” priporočila o skrajnem roku od datuma proizvodnje, v katerem mora biti avtomobilski plašč prodan. V nadaljevanju vam predstavljamo nekaj najpogostejših in največkrat uporabljenih priporočil različnih združenj in …

Mnenje svetovnega strokovnega združenja:
Svetovno združenje proizvajalcev avtoplaščev in platišč (European Tyre and Rim Technical Organization, ETRTO) v svoji uradni publikaciji navaja priporočila glede hranjenja avtoplaščev, zračnic in ščitnikov. Dokument sicer nima zakonske veljave, v praksi pa njegovim napotkom lahko sledimo brez zadržkov. Priporočila ne opredeljujejo končnega roka, v katerem mora biti avtoplašč prodan, govori pa o pravilni hrambi avtoplaščev, da le-ti obdržijo svoje lastnosti. Pravilno hranjenje med drugim zagotavlja zaščito pred visoko temperaturo oziroma pred prevelikimi temperaturnimi nihanji, vlažnostjo, ozonom, UV žarki, olji in agresivnimi kemikalijami. Podobno navodila lahko najdete tudi v tehničnih navodili garancijskega lista Save Tires ob nakupu pnevmatik Goodyear, Dunlop, Sava, Fulda ali Debica.

Evropske države:
Časovno opredeljenost skrajnega roka, v katerem se avtoplašči razumejo kot novi (v primeru ustreznega skladiščenja) in se kot taki lahko prodajajo, lahko najdete na primer v uzancah BS AU 50 iz Velike Britanije. Te navajajo, da je pnevmatika lahko stara 6 let, njihovo nacionalno združenje distributerjev avtoplaščev NTDA pa govori o petih letih od dneva proizvodnje. Zveza nemške gumarske industrije, Zveza industrije avtoplaščev in Združenje vulkanizerjev Nemčije navajajo, da so avtoplašči novi, če so stari do pet let. Zanimivo je, da dokumenti omenjenih organizacij ne govorijo o tem, da se avtoplašči po preteku omenjenih obdobij ne morejo več prodajati oziroma da so neuporabni, temveč, da jih morajo pred prodajo oziroma uporabo pregledati strokovnjaki oziroma se mora pridobiti mnenje proizvajalca.

Koncern Goodyear:
Uraden dokument koncerna Goodyear, največjega svetovnega proizvajalca pnevmatik, (podobne dokumente imajo verjetno tudi ostali svetovni proizvajalci) pravi naslednje: – Avtoplašči in sestavni deli pnevmatik (zračnice, ščitniki) blagovnih znamk koncerna Goodyear (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica) so zasnovani tako, da vzdržijo delovanje visokih sil, obremenitev, izpostavljenost sončni svetlobi in obratovalnim temperaturam celo življenjsko dobo pnevmatike. Da bi pnevmatike dlje obdržale svoje lastnosti, so komponente avtoplašča proizvedene z optimiziranimi mešanicami voskov, antioksidantov in antiozonatov. – Skladiščeni in uporabljani avtoplašči ohranjajo ustrezne lastnosti, če so pravilno vzdrževani, niso bili predmet slabega ravnanja in so bili hranjeni v ustreznih skladiščnih pogojih.

Najpomembnejše je ustrezno hranjenje
Ustrezno hranjeni avtoplašči torej obdržijo svoje prvotne lastnosti. Opozoriti pa velja, da se nekatere lastnosti pnevmatike med uporabo le-te seveda spreminjajo zaradi počasne, vendar stalne obrabe oz. manjšanja globine kanalov v dezenu tekalne plasti. Nekatere lastnosti se s časom poslabšajo, medtem ko se druge izboljšajo. Na primer: odpor proti akvaplaningu in odpor proti obrabi na mokrem se v splošnem zmanjšata, medtem ko se vodljivost na suhem in stopnja obrabe optimizirata. Vozniki bodo po zdravi presoji prilagodili vožnjo glede na obrabo pnevmatik na svojem vozilu.